In 2020 veranderde veel op fiscaal
vlak. Ben jij klaar voor de
toekomst?
Maak nu werk van een wagenpark waarmee je de komende jaren geld
bespaart. Want de fiscale aftrekbaarheid daalde dit jaar voor veel wagens. Hiermee moet je rekening houden:
Fiscale aftrekbaarheid daalt.
Voor de meeste modellen is de fiscale aftrekbaarheid met 20 à 30 procent gedaald in 2020. Door hun lage CO2-uitstoot of nuluitstoot blijven hybrides, plugin hybrides en elektrische wagens echter een goede keuze voor de toekomst, want de uitstootnormen (en fiscaliteit) zullen nog strenger worden
Brandstof bijna 15% minder aftrekbaar
De kosten voor brandstof kunnen niet meer standaard voor 75 procent
ingebracht worden. Voortaan zijn ze fiscaal aftrekbaar volgens hetzelfde percentage als de overige autokosten. Dat maakt rijden op fossiele brandstoffen ongeveer 15% duurder
Hogere CO2-waarden, lagere fiscale aftrekbaarheid
De CO2-uitstoot van een auto wordt niet langer berekend volgens de oude NEDC- norm, maar volgens de nieuwe WLTP-norm. Een zwaardere test die een meer waarheidsgetrouw beeld schept van het verbruik en de uitstoot. Maar hogere CO2- waarden betekent ook hogere belastingen. In de overgangsperiode die nog loopt tot 31 december 2020, wordt een omgerekende NEDC-waarde opgenomen, de NEDC 2.0.
CO2-waarden zullen verder stijgen
Vanaf september 2019 worden de CO2-waarden berekend volgens de WLTP meetcyclus. Deze methode is strenger dan NEDC meetcyclys, wat betekent dat de CO2-waarden ook hoger zullen uitvallen. Met als gevolg een lagere fiscale aftrekbaarheid van de wagen, een hogere CO2-bijdrage die de werkgever elke maand moet betalen en een hoger VAA (Voordeel Alle Aard) dat van het loon van de werknemer moet worden afgehouden.
Het goede nieuws is dat de overheid heeft beslist dat de WLTP-norm
voorlopig geen verplichting is voor fiscale berekeningen. Als beide waarden (WLTP en NEDC 2.0) worden vermeld, dan mag de NEDC 2.0-waarde na 2020 nog worden gebruikt voor de berekening van de fiscale aftrekbaarheid en het Voordeel Alle Aard. Hoe dan ook gaan we ervan uit dat de autofiscaliteit in de toekomst alleen maar strenger zal worden. Wie zijn wagenpark vernieuwt, kiest vandaag dus best voor modellen met een lage CO2-uitstoot.