In 2020 is alles veranderd

Recent is er heel wat veranderd in de fiscale spelregels voor fleetwagens. Allereerst is de berekeningsmethode voor de aftrekbaarheid van bedrijfswagens grondig gewijzigd. Daarbij weegt de CO2-uitstoot nu nog zwaarder door en wordt voortaan ook rekening gehouden met het soort brandstof die een auto gebruikt.

Zonder de complexe wetgeving in detail te bespreken, stippen we de twee belangrijkste elementen aan: bij gelijke uitstoot is de fiscale aftrekbaarheid voor de meeste modellen met 20 à 30 procent gedaald. En door de lage CO2-uitstoot (of nuluitstoot) van modellen met een alternatieve aandrijflijn gaat de fiscale aftrekbaarheid van die laatste groep er nauwelijks of niet op achteruit. De impact van deze aangepaste aftrekbaarheid gaat bovendien verder dan voordien, want brandstofkosten zijn voortaan niet meer standaard voor 75 procent in te brengen, maar wel volgens hetzelfde percentage als dat van de overige autokosten.

« Bij gelijke uitstoot is de fiscale aftrekbaarheid
voor de meeste modellen met 20 à 30 % gedaald »

Daar komt nog een andere factor bij: sinds september 2018 wordt de CO2-uitstoot van een automodel niet langer berekend volgens de oude NEDC-norm – die al uit de jaren 1970 stamde – maar wel volgens een nieuwe standaard, die NEDC 2.0 heet. Die moet een meer waarheidsgetrouw beeld geven van het verbruik en de uitstoot van een wagen, wat er voor zowat alle modellen toe leidt dat de gehomologeerde CO2-uitstoot stijgt.

In de nabije toekomst (september 2021) zal de homologatieprocedure nog worden aangescherpt, waardoor deze CO2-waarden nog zullen stijgen. We spreken dan over de WLTP-meetcyclus. Die hogere cijfers hebben niet alleen een invloed op de fiscale aftrekbaarheid van de wagen, maar ook op de CO2-bijdrage die de werkgever elke maand moet betalen alsook op het VAA (belasting op Voordeel Alle Aard) die van het loon van de werknemer moet worden afgehouden.

Eind maart heeft de regering echter beslist om het gebruik van de WLTP-norm voor fiscale berekeningen uit te stellen: als beide waarden (WLTP & NEDC 2.0) worden vermeld, dan mag de NEDC 2.0-waarde na 2020 nog worden gebruikt voor de berekening van de fiscale aftrekbaarheid en het Voordeel Alle Aard.

Voorbeeld fiscale aftrekbaarheid 2019 versus 2020

2019 2020
Aftrekbaarheid autokosten 80% 61,10%
Akftrekbaarheid brandstofkosten 75% 61,10%

2020
1) Aftrekbaarheid brandstofkosten gelijkgesteld aan de aftrekbaarheid aan de autokosten.
2) Formule ter berekening met NEDC2.0 (2020): → 120 % - (0,5 % x 124* x 0,95**) = 61,1 %

* CO2 NEDC 2.0 - ** benzine coefficient

i30 Wagon Feel 1.0 T-GDi 6M/T (Benzine)
CO2 NEDC 2.0 = 124

Team Fleet

Nog vragen?

Neem contact met ons op om te weten
welk antwoord het beste is voor uw bedrijf:

Contact opnemen

*De 5 Jaar Garantie Zonder Kilometerbeperking van Hyundai werd recent gewijzigd. Afhankelijk van de productiedatum, bestel‐ en opslagtijd kan de wagen nog steeds onder de oude garantiebepalingen vallen, zoals vastgelegd in de algemene voorwaarden van het garantieboekje. Klik hier voor meer info.

GAMMA

All New i10
i20
New i20 Active
New i30
i30 N
New i30 Fastback
i30 Fastback N
New i30 Wagon
New IONIQ Hybrid

 

New IONIQ Plug-In Hybrid
New IONIQ Electric
KONA
New KONA Hybrid
KONA Electric
Tucson
Santa Fe
NEXO

QUICKLINKS

Een testrit aanvragen
Uw Hyundai verdeler
Lease Configurator
Contact
Verbruikstabel
Contactgegevens

WETTELIJKE VERMELDINGEN

Hyundai garanties
Wettelijke bepalingen

VOLG ONS OP

Facebook Twitter Youtube Instagram

Hyundai Assistance 

Contact | Legal


© Copyright 2020 Korean Motor Company

België / Belgium  

We gebruiken cookies voor een betere gebruikerservaring: sommige kunnen niet uitgeschakeld worden.
Door deze site te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies in overeenstemming met ons Cookiesbeleid.
Indien u niet akkoord gaat, bedanken wij u om niet verder te gaan op deze site.
Meer info
Ik aanvaard